Curacao en onze laatste weekjes Bonaire... - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Alinde&Albert Gootjes - WaarBenJij.nu Curacao en onze laatste weekjes Bonaire... - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Alinde&Albert Gootjes - WaarBenJij.nu

Curacao en onze laatste weekjes Bonaire...

Door: Alinde

Blijf op de hoogte en volg Alinde&Albert

12 April 2018 | Bonaire, Kralendijk

Bon nochi allemaal!! Het is midden in de nacht hier en ik zit in de nachtdienst en dacht, tijd voor weer een verhaaltje uit Bonaire! 1 van de laatse weliswaar want over precies 2 weken zitten we in het vliegtuig weer terug naar Nederland.. Hoe bizar.. de tijd is omgevlogen en wat hebben we een fantastische tijd achter de rug! We genieten nog even optimaal van dit mooie tropische eiland en gaan langzaam uitkijken naar onze terugkomst. Nog niet heel veel zin in eerlijk gezegd, wel om iedereen weer te zien, maar gaan het klimaat en alle rust die dit eiland met zich meebrengt zeker enorm missen..

Curacao
Vorige maand ben ik met Teun 5 dagen op Curacao geweest. Curacao ligt hemelsbreed 75 km van Bonaire en je bent er dan ook zo met het vliegtuig. We stegen op en vervolgens wordt ook direct de landing ingezet en binnen 15 minuten waren we er!
Erg leuke ervaring omdat mijn oom en tante daar wonen en ons op kwamen halen en meenamen naar hun prachtige koloniale huis in Soto. Soto ligt aan de westkust van Curacao en daar runnen Andre en Agaath een organisatie wat de Open Poort heet. Nou die Open Poort kun je heel letterlijk nemen want we kwamen aan en toen stond er een jongetje aan de Open poort die we gelijk naar school hebben gebracht. Kinderen staan regelmatig aan de Poort en willen dan spelen in de tuin, krijgen liefde en aandacht van Agaath en Andre. Je ziet dat dit in deze buurt namelijk niet van zelf sprekend is. Soto is een achterstandsbuurt en Agaath en Andre zijn er om er te zijn voor de lokale kinderen uit de buurt, organiseren huiswerkbegeleiding, kinderbijbelstudie, kinderen mogen spelen in de tuin die vol staat met fietsjes, speelgoed, voetbalveld, basketbal e.d. Heel indrukwekkend om te zien en hoe beschadigd de kinderen zijn, niemand neemt je in vertrouwen of maakt makkelijk contact, veel hechtingsstoornissen, kindermishandeling wat heel normaal is in deze wijk, ouders kijken niet om naar hun kinderen, en dus veel gedragsstoornissen. Maar heel mooi om te zien hoe dol ze zijn op Agaath en Andre die hier nu heel wat hebben opgebouwd met de kinderen. Het is een enorme uitdaging voor ze en je stopt er heel veel in maar moet niet teveel terug verwachten van de kinderen door alles wat ze meemaken in hun dagelijkse opvoeding. Je merkt soms ook dat het een bodemloze put is, hoeveel liefde, aandacht, eten, drinken e.d. je ze geeft, ze willen altijd meer.
Dus Agaath en Andre, diep respect voor wat jullie daar doen!!
Agaaath en Andre hebben Teun en mij lekker rondgetoerd over het eiland wat dus veeeeel groter is dan het kleine Bonaire en voelde me af en toe ook wat onwennig op zo'n groot eiland met stoplichten, goede wegen, drukte, files, veel mensen, winkels in overvloed, alles ziet er mooi en kleurrijk uit en alles is net wat beter geregeld op Curacao.
Je merkt dan dat Bonaire echt heel klein en ovezichtelijk is en je overal waar je komt bekenden tegenkomt en binnen 10 minuten overal bent.
Dagje Punda en Otrobanda gedaan met de bekende pontjesbrug en handelskade, prachtig! Leuk ook om dit alleen met Teun te kunnen doen, qualitytime samen en leuk om te zien dat Agaath en Andre meegenoten van Teun. Verder hebben we heerlijk bijgekletst, mooie stranden bezocht, genoten van het mooie weer, uit kokosnoten gedronken, pannenkoeken gegeten aan het strand en genoten van zonsondergang en toen dacht ik na 5 dagen terug te vliegen met Inselair, was de vlucht gecanceld en vlogen we pas in de avond om 19.30. Ik zou de nachtdienst in gaan en was gelukkig nog net op tijd!

Bezoek van Carolien!
Terug op Bonaire kwam Carolien aan de volgende dag! Ze verbleef bij ons en heeft een heerlijke week achter de rug met oa prachtige boottocht, Klein Bonaire en ezelavonturen haha. Erg leuke week gehad met elkaar. Na haar bezoek is iedereen geweest die zou komen en zitten we nu in onze laatste twee weekjes.
Niek en Daan hebben het ontzettend naar hun zin op school. Afgelopen twee weken was het Paasvakantie en ze vroegen regelmatig: gaan we morgen nou weer naar school? Ze hebben leuke vriendjes gemaakt en sinds vorige week hebben we drie hele leuke buurjongens erbij van 10, 8 en 4,5, dus die zijn dikke maatjes en het jongste buurjongetje zit ook bij Niek en Daan in de klas.
Zwemles gaat ook heel goed. Daan zwemt zonder bandjes op buik en rug en duikt lekker het water in, Niek is nog wat voorzichtiger en gaat iets minder snel maar dat komt ook wel goed. Die doet pas iets als hij er zeker van is dat hij het kan! We hebben ze alvast opgegeven voor de zwemles in Houten zodat ze gelijk door kunnen.
Teun heeft zich ontpopt als een echte surfdude met zijn lange blonde haar en heerlijke mollige lijfje en steelt hier echt bij iedereen de show. Inmiddels is hij een bekende hier op het eiland en heeft bij menig koffie/ijstentje zijn favoriete dames waarbij hij zijn charmes in de strijd gooit. Hij is heerlijk aan het puberen en weet heel goed wat hij wel en niet wil. Praat inmiddels net zo goed als zijn broers en kletst de oren van je kop. Wil het liefst ook naar school en verteld iedereen dat hij 4 is haha.

Werk
Ik ben nu bezig met mijn laatste nachtjes en volgende week nog twee laatste dagdiensten. Daarna nog een weekje vrij en dan naar Nederland.
De laatste tijd wel nog veel geleerd met traumaopvang.Dit komt op de IC in Diak niet voor maar was hier echt wel gaaf om mee te maken. Ik heb geholpen met de opvang vanaf de SEH waar patient gelijk geintubeerd werd en op de Special verder opgelijnd en bewaakt. Helaas is patient overleden, jonge vent nog van 41 jaar. Reed onder invloed op scooter na zijn werk tegen auto aan zonder helm op.
Verder hadden we laatst midden in de nacht ineens geen monitorbewaking meer en lag de halve special care (net een paar maanden oud hier dus alles nog vrij nieuw) onder water ivm lekkage en waarschijnlijk door de waterschade ook stroomstoring... hilarisch haha je maakt het hier allemaal mee op Bonaire. De storing heeft nog bijna de hele dag geduurd. Lekker veilig allemaal weer.. gelukkig liggen er hier maar zelden echt zieke patienten dus in dit geval heeft al die storing geen gevaar opgeleverd. Wat werk betreft heb ik wel weer zin om gewoon echt lekker te werken en dagelijks uitdaging te hebben ipv hier 1 x in de 2 maanden is een keer een beademde patient.. Dus toch reden genoeg om weer richting Nederland te komen.
Albert is lekker bezig met vertalen en tussen het werken door is hij nog steeds helemaal verslaafd aan het surfen en staat dagelijks op zijn board! Heeft ook nog weinig zin om naar Nederland te komen met het goede leventje hier.. We hebben onze auto verkocht en zijn verder begonnen met wat voorbereidingen voor ons vertrek. Geven 21 april ons afscheidsfeest op Pink Beach met alle lieve en leuke mensen die we hier ontmoet hebben.
Ik ga proberen wat foto's op de site te krijgen van de afgelopen tijd. Iedereen tot binnenkort in Nederland!!!
Dikke kus van ons allemaal

• 20 April 2018 - 22:49

Jorien:

Klinkt weer heerlijk alin! Geniet van ondertussen jullie laatste week! Tot snel Xx